Deel 1 Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lisa & Stijn Gotoh - WaarBenJij.nu Deel 1 Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Lisa & Stijn Gotoh - WaarBenJij.nu

Deel 1 Hong Kong

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Lisa & Stijn

05 April 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Ni Hao!

Vlucht.
De vlucht naar Bangkok ging redelijk soepel. We vlogen wel overdag en met het licht mee, dus slapen ging voor geen meter. Toen we in BKK aankwamen was het voor ons gevoel pas een uur in de nacht. Toen we ons ticket naar Hong Kong gingen ophalen op het vliegveld. Kregen we stoelen 1a en 1c. Nou werd ik daar al een beetje blij van maar we probeerden ons niet te erg te verheugen. Maar het bleek gekund te hebben want het vliegtuig zat vol en wij kregen de upgrade naar Business Class. 1a en 1c zijn de beste stoelen in het vliegtuig, met eindeloos beenruimte, een stoel die helemaal plat kan, lekkerder eten, ze storen je voor niks als je ligt te slapen en alles is gewoon beter, fijner, etcetera. Het wordt weer lastig om een stap terug te doen :(

Fout.
Hong Kong is een zeer indrukwekkende stad (speciale administratieve regio).
We pakten de taxi naar het hotel. Daar aangekomen waren wij beland in een verschrikkelijk tacky gouden hotel. Alles was van goud, de buitenkant, de binnenkant, de liften, de gordijnen, de vloeren en ga zo maar door. Verschrikkelijk. Maar goed, het voldeed als hotel.

Stank.
De regio waar wij zaten stonk verschrikkelijk omdat ze een straat onder ons overal gedroogde vis verkochten en geen airco hadden. De buurt zelf was erg leuk, erg Chinees, weinig toeristen.
Aan de overkant van het water (Kowloon City), waar je met de pond of metro heen kan, is de hel.
Daar vind je veel toeristen, Indiërs die je agressief horloges en ander prul proberen aan te smeren, ook de Hongkongers hier zijn een stuk minder vriendelijk.
In dit gedeelte vind je naast een aantal night markets de dure hotels en winkels. Chanel, Dior etc.
Van wat ons is verteld is dat sinds de oorlog de ene kant van de rivier strikt gescheiden wordt gehouden van de andere kant. Zelfs dat de politie aan de overkant corrupt is en hier niet. En al deze verschillen vind je binnen tien minuten met de metro.

Geld.
Hong Kong is fucking duur. Eten is ongeveer hetzelfde als in Nederland, dus uit eten elke dag loopt flink op. Kleding is even duur, taxi is ook niet goedkoop. Alleen het o.v. is goedkoper dan bij ons. We zouden hier drie dagen blijven maar dat is helaas niet gelukt.

Stuck.
Toen we onze kaartjes voor de bus en trein naar Hanoi wilden kopen, begonnen de problemen.
We moesten namelijk een Chinees visum hebben omdat we over land wilden reizen. (als Lisa haar Japanse paspoort mee had genomen, had zij dat niet gehoeven want Japanners zijn kennelijk oké in China.) Iets wat we wel al dachten, dus we gingen een visum halen.
Om een visum aan te vragen ging tien dagen duren want in China genoten ze namelijk van het Qingming festival; nationale feestdagen om je voorouders te eren, graven te onderhouden en te genieten van het begin van de lente. So we were fucked, want onze Vietnamese visa begon bijna te lopen. Vluchten vanuit Hong Kong zijn om de een of andere reden heel erg duur. Na lang zoeken vonden we toch een vlucht van 123 euro naar Da Nang. (we zouden eerst naar Hanoi gaan) We houden dezelfde route aan die we hadden geplanned maar rijden nu de andere kant op. We hebben in Hong Kong twee dagen een hotel bij geboekt (in een ander district) en nu vliegen we morgen naar Da Nang. We zitten nu in een fijner hotel, in een wat meer frisse buurt.

Bye HK.
Hong Kong staat vol met gigantische wolkenkrabbers met bergen en water als haar achtergronden. Vooral ‘s avonds is dit een indrukwekkend gezicht. De hoeveelheid trappen en de steile straten in sommige buurten zijn soms wat funest voor je lichaam. Afgezien daarvan en natuurlijk afgezien van de overkant, is dit wel een plek waar ik liever zou wonen dan bijv. New York. Iedereen aan deze kant van het water spreekt goed Engels, de straten zijn schoon en er hangt een goede sfeer. Jammer dat het zo fucking duur is allemaal! Tot ziens (Tsai Chen) Hong Kong!

Voorlopige planning.
We vliegen morgenvroeg naar Da Nang. Daar zullen we een motor kopen om vervolgens richting Hanoi te rijden met een aantal overnachtingen onderweg in o.a. Laos. In Hanoi zoeken we een vriendinnetje van Lisa op en wijken we vast ook nog even uit naar Ha Long Bay. Na Hanoi zullen wij de motor verkopen en richting Cambodja reizen. Hoe, wat, waar en daarna moeten we nog even bekijken.
Voor die tijd schrijven we vast wel weer iets.

Groetjes en vrolijk Pasen!

• 06 April 2015 - 23:26

Carla:

Hoi Lisa & Stijn,

Erg leuk dat jullie de tijd nemen om familie & bekenden te informeren over de leuke en de iets mindere leuke kanten van het begin van jullie avontuurlijke reis!

Take care en ik blijf jullie blog volgen! Enjoy :-)

Grtz, Carla

Tags: Hong Kong